منتدى التنين الفرعوني
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
ريتال
مشرفة اسلاميات
مشرفة اسلاميات

انثى
النشاط :
خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ Left_bar_bleue20 / 10020 / 100خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ Right_bar_bleue

خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟   خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ Emptyالأربعاء نوفمبر 05, 2008 9:42 pm

[size=21]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

(خروف حياتى أبو ربع جنيه )

خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ 429

أخواتى / أخوتى الأعزاء الكرام ، كيف الحال ؟ عساه على ما يرام

أظنكم هنا فى المنتدى متعرفوش موضوع الخروف أبو ربع جنيه ده

طيب نقول الفكرة باختصار :

هى عبارة اننا نكون مجموعة مع بعض ، وهنحوش مع بعض علشان نجيب خروف للعيد ، خروف يدبح ويتوزع على الناس ، طبعا مش بيعتبر أضحية ولا حاجة ، ده مجرد صدقة وعمل خير نطعم الناس فى موسم إطعامهم اللى ربنا شرعهلهم ، الفكرة دى كانت مطروحة قبل كده فى منتدى من المنتديات ، واحنا بنكررها تانى مع فريق حياتى لله وده فريق خيرى متكون على منتدى مصطفى حسنى ، وسمناه خروف حياتى .

طيب هو احنا نقدر نشترى خروف ؟!

ان شاء الله نقدر ، لانى قولت مجموعة يعنى مش حد لوحده ، طب ازاى ؟

المجموعة هتتكون ان شاء الله من 15 فرد ، كل فرد مطلوب منه أنو يستغنى عن ربع جنيه فى اليوم ، لمدة سنة ، تبدأ من شهر ذو القعدة السنادى لشهر ذو القاعدة السنة الجاية ان شاء الله على حساب ان الشهر 30يوم يبقى كده على نهاية المدة مفروض يبقى معانا 1350 جنيه حق خروف حلو ، أو مش لازم خروف ممكن لو تعثر ان المجموعة توصل 15 نخليها 10 هيبقى معانا 900 جنيه نجيب بيهم لحمة وتتفرق كنشاط من أنشطة الفريق ، طبعا بما أنو نشاط يبقى عاوزين بقى اكتر من مجموعة ، وكل ما المجموعات تكتر فرصتنا فى اللحمة بتكبر :mh34:

هل الربع جنيه كتير ؟ أظن ميجيش حق شوية لبان بنجبهم كل يوم .

طيب هل فى مشكلة ؟ أظن المشكلة هى مشكلة الاستمرارية ، الناس بتقع وتكسل فى النص بس ده لعدة أسباب ، أن الناس بعيده عن بعضها ، مفيش حد مسئول عن المتابعة ، أنا اعرف ناس لسه مكملين من السنة اللى فاتت كنت بدأته معاهم بس هم فى محافظه تانيه فانا كسلت ، عارفين هم وصولو لكم
بقى معاهم 7000 جنيه لحد دلوقتى يعنى الخروف كبر وبقى عجل ماشاء الله ، لانهم دخلو أباهتهم وأماتهم وناس كبيرة بقت تديهم فلوس أكتر .

بس احنا مش طماعين كفاية علينا ربع جنيه فى اليوم .

هنحل مشكلة الاستمرارية والمتابعة دى بإن أفراد المجموعة الواحدة يكونو من محافظة واحدة وسهل المقابلة علشان المبلغ هيتجمه كل فترة معينة ، من خلال مسئول المتابعة ، علشان الناس متصرفش الفلوس .

اتمنى من الله ان اول مجموعة تتكون ولو من 10 بدل 15 وانا هبقى مسؤلة عن التجميع ، وهجمع منكو كل فترة ولتكن كل شهر.

أنا بوجه الدعوة دى ليكو انكو تكونو معانا فى مشروع الخروف ممكن نكون مجموعة هنا على المنتدى ، أو لو المجموعة صغيرة لو حتى واحد او اتنين ننضم للممجموعة اللى هناك بالأسماء فقط لكن المتابعة تكون هنا ان شاء الله

يلا يا جماعة ، احنا شباب اه نلعب ونضحك ونعمل كل اللى احنا عاوزينهه ، بس نخلى جزء ولو بسيط جداااااا للعمل الخير وحاجة ربنا يفتكرنا بيها لعلها تكون شاهد لينا
[size=21]سير يا قطيع الخير خطوة فى طريق الله

خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ 1200582671clip_8

[/size]
[/size]
Red_dragon
مدير المنتدى

مدير المنتدى
Red_dragon

ذكر
العمل/الترفيه : مهندس
المزاج : جيد جدا احيانا!!
النشاط :
خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ Left_bar_bleue100 / 100100 / 100خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ Right_bar_bleue

مُساهمةموضوع: رد: خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟   خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ Emptyالأربعاء نوفمبر 05, 2008 10:34 pm

قشطة الموضوع جامد بس حكاية ربع جنيه يوميا دي مشكلة
لان واحد زيي في جامعة معايا الفلوس مش محددة احيانا بتبقى معايا فلوس كتير و احيان تانية لأ بس انا هحاول اجمع الي اقدر عليه
و ربنا يوفقنا و ياريت لو في معلومات اكتر عن الموضوع
و انا هبتدي احوش من النهاردة و ادي اول ربع جنيه Idea Idea
https://egydragon.yoo7.com
eslam
مشرف عام
مشرف عام
eslam

ذكر
المزاج : مدمن بانجو
النشاط :
خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ Left_bar_bleue10 / 10010 / 100خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ Right_bar_bleue

مُساهمةموضوع: عربون صداقه   خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ Emptyالجمعة نوفمبر 07, 2008 3:52 pm

اننى معكى فى ذلك للأننا فى زمن ينشر فيه الطمع والحقد ولان ايضا ربع جنيه سوف لأ يؤثر فى شئ فقد انتهى عصر الربع جنيه اننى اوافق على هذا الموضوع واقدر تعبك ومجهودك العظيم فى اخراجه وشكرا
وعلى فكره صوره الخرف اللى فوق حلوة اوى
nice
ريتال
مشرفة اسلاميات
مشرفة اسلاميات

انثى
النشاط :
خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ Left_bar_bleue20 / 10020 / 100خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ Right_bar_bleue

مُساهمةموضوع: رد: خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟   خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ Emptyالإثنين نوفمبر 10, 2008 12:53 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بشكركم جدا جدا يا شباب على الرد
Red_dragon كتب:
قشطة الموضوع جامد بس حكاية ربع جنيه يوميا دي مشكلة
لان واحد زيي في جامعة معايا الفلوس مش محددة احيانا بتبقى معايا فلوس كتير و احيان تانية لأ بس انا هحاول اجمع الي اقدر عليه
و ربنا يوفقنا و ياريت لو في معلومات اكتر عن الموضوع
و انا هبتدي احوش من النهاردة و ادي اول ربع جنيه Idea Idea
ممممممممم ، يعنى ربع جنيه بردو مشكلة يا هندزه ، طيب زى ما قولت بيبقى فى أوقات فيها فلوس وأوقات لأ ممكن نبقى نزود سنة فى الأوقات اللى فيها فلوس علشان لما العملية تنشف نبقى فى الامان Very Happy
وبالنسبة للمعلومات الأكتر دى ، انتو حابين تعرفو أيه أسألونى وانا ارد عليكو فى أى حاجة
ريتال
مشرفة اسلاميات
مشرفة اسلاميات

انثى
النشاط :

مُساهمةموضوع: رد: خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟   خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ Emptyالإثنين نوفمبر 10, 2008 1:01 am

eslam كتب:
اننى معكى فى ذلك للأننا فى زمن ينشر فيه الطمع والحقد ولان ايضا ربع جنيه سوف لأ يؤثر فى شئ فقد انتهى عصر الربع جنيه اننى اوافق على هذا الموضوع واقدر تعبك ومجهودك العظيم فى اخراجه وشكرا
وعلى فكره صوره الخرف اللى فوق حلوة اوى
nice

ربنا يكرمك يا اخ إسلام وان شاء الله الزمن مش وحش أوى كده احنا اللى بادينا نخليه حلو او وحش لو خلينا عندنا شوية امل فى ربنا ان شاء الله
وانا عتبرك كده معانا ان شاء الله
لو تعرف بشمهندس احمد وان شاء الله تكون أكيد عارفه ، تبقى تديله كل شهر مصلا السبعة جنيه ونص وهاخدهم منه ، وحضرتك يا بشمهندس ، كل شهر تجيب منه فلوسه على فلوسك وانا هضمكم معانا على المجموعتين اللى على منتدى محبى مصطفى حسنى لحين ما ربنا يكرم والعدد اللى هنا يزيد ، انا فى المجموعة اللى هناك بردو بتابع وهاخد منهم الفلوس كل شهر وفى ناس فعلا دفعت اول شهر مقدما ، وفى واحد بيجمع من الشباب ونجمع مع بعض فى الآخر ونشوف هنشرتى ازاى والنظام هيبقى أيه دعواتكو بقى ان المشروع يتم وربنا يكرمنا بالاستمرارية لآخر السنة ونأكل الفقرا واحنا شباب غلابة كده يدوب منملكش غير مصروفنا ، ياااااااااه تخيلو فرحة ربنا بينا .
Red_dragon
مدير المنتدى

مدير المنتدى
Red_dragon

ذكر
العمل/الترفيه : مهندس
المزاج : جيد جدا احيانا!!
النشاط :
خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ Left_bar_bleue100 / 100100 / 100خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ Right_bar_bleue

مُساهمةموضوع: رد: خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟   خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ Emptyالثلاثاء نوفمبر 11, 2008 11:57 pm

انا بالنسبالي مفيش مشكلة و ابتديت بالفعل اشيل الفلوس
و بالنسبة لاسلام انا هشوف جديته في الموضوع و لو كده هبقى اجمع منه الفلوس كل 3 اشهر ولا حاجة عشان يبقى جمع مبلغ يستاهل المشوار
و شكرا على البداية الجميلة لان فعلا احنا محتاجين حماس لحجات كتير
و ده كانت الفكرة الي خلتني اعمل المنتدى
اننا نتجمع على حاجة كويسة و نكون فيها يد واحدة
لذا انتظر العديد من الموضوعات الايجابية يا احلى شباب
king farao farao king
https://egydragon.yoo7.com
ريتال
مشرفة اسلاميات
مشرفة اسلاميات

انثى
النشاط :

مُساهمةموضوع: رد: خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟   خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟ Emptyالجمعة نوفمبر 28, 2008 6:01 pm

السلام عليكم ورجمة الله وبركاته

ازيكو جميعا أخباركم أيه

خلاص خلص أول شهر فى تحويش الفلوس

والحمد لله الناس ملتزمة

وبشكر بشمهندس احمد جدا انو كمان بعت الفلوس قبل المعاد

ودعاوتكو مشروعنا يكمل

الحمد لله الناس اللى كانت بتحوش للمشروع ده السنة اللى فاتت جمعو خلاص وعملو فكره حلوة انهم هيخلوها أضحية لأهل غزة فى ناس مختصه بتبعتلهم لحمة الأضحية

لا بقى نشد حيلنا احنا كمان والله المستعان

خروف العيد أبو ربع جنيه ، حد عايز يشترى ؟؟؟؟؟؟؟
صفحة 1 من اصل 1